Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Inte ett skämt!

Publicerad 2011-04-01 18:34:06 i Efter operationen

URSÄKTA FÖR ETT RÖRIGT INLÄGG!!

Idag är det ju 1a April och alla brukar ju skämta med varandra om än det ena och än det andra.

Men jag var till sjukgymnasten idag och där fick jag mycket bra besked!
Allting fortsätter att se riktigt bra ut och jag ligger fortfarande ovanligt långt fram i min rehabilitering även fast jag varit i Sthlm och varit sjuk.

Jag har fortfarande en hel del muskler att bygga upp och nu blir övningarna svårare och svårare med tyngre belastning. Idag fick jag 2 nya övningar. Djupa, djupa benböj och sen ska jag gå omkring hemma ihopkrupen som en apa med böjda ben (ni kanske inte förstår, men jag kan försöka att visa på bild i ett senare inlägg).

Men dagens BÄSTA besked är ju ändå att jag får börja jogga! Ja, ni läste rätt! JOGGA!!!!
Jogging är det nya som jag får köra igång med och jag har såklart redan varit ute på premiärturen efter operationen. De första stegen var väldigt stappliga och det gjorde ont på framsidan av knäet. Men efter bara några steg så försvann smärtan och allting gick mycket lättare. Joggade en lykstolpe och gick en. Bara lungt lungt till att börja med. Men snart får jag trappa upp löpningen också. 
Sväller inte knäet så är det bara att köra på och öka belastningen!

Idag är det 44 dagar sedan jag opererade mig eller drygt 6 veckor.
Det känns så underbart att allting går så otroligt bra för mig. Det känns som en enorm nerförsbacke och jag trodde att den här tiden skulle vara mycket tyngre än innan operationen. Men oj vad fel jag har. Nu känns allting så enkelt och jag vet att jag har flera månaders rehabilitering kvar innan jag är matchklar igen. Men nu har jag ju ett mål i sikte och jag vet att jag är på rätt väg.
Jag är på rätt sida av rehabiliteringen.

Var tvungen att titta tillbaka på mina tidigare inlägg och kolla när jag lyckades jogga för första gången efter skadan. Då tog det 43 dagar innan jag tog mina joggingsteg och idag är det 44 dagar från operationen. Det är ju sjukt att det är samma tid gången innan jag lyckas springa igen!

Ikväll blir det lugnt för att ladda upp inför högskoleprovet imorgon.
Jag har inga höga förväntningar men det känns bra att göra det ialafall och se hur man ligger till!

KRAMAR på er :)

Kommentarer

Postat av: Viktoria

Publicerad 2011-04-03 00:57:04

Gud vad roligt att få börja springa!!:) Det är ju nästan det man längtat mest efter! Jag har testat ta några löpsteg under väldigt kontrollerade former, men vågar inte riktigt trycka på i steget.. Men det kommer nog! :) Det är ju nu det roliga börjar!:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela