Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Dag 5

Publicerad 2011-02-21 23:28:42 i Efter operationen

Jag vet att det blev fel i dagsräkningen tidigare, så därför kör vi rätt from nu.

Det är dåligt med inlägg här på bloggen, fast egentligen så borde jag ha all tid i världen! Men jag känner mig såpass pigg och kan använda mitt knä väldigt mycket så då finns det andra roligare saker att göra.

Just nu är också min underbara storasyster här uppe i Umeå och hälsar på. Hon bor i sthlm så det blir inte att man träffas varje vecka. Imorgon ska vi gå på stan en sväng, men först har vi blivit bjuden till mormor och morfar på frukost/lunch. Bra uppladdning innan en dag på stan. Har väl egentligen ingenting speciellt som jag är ute efter, men lite kul att se vad som finns, alltid brukar det kunna bli någonting.

Har fått tid för återbesök hos ortopeden den 1/3 så då får vi höra vad han säger om min rehabilitering såhär långt! Bara jag inte kört igång för hårt redan nu.. Men jag har ju inte ont och kan ju stödja på det, jobbar på att räta ut och böja ihop det, samt att lyfta på det när jag sitter ner på golvet med raka ben. Att just den övningen kan vara så sjukt svår och jobbig att lära sig göra igen, musklerna hänger som inte med, men det blir bättre och bättre för varje gång jag övar! Ringde på Norrlandskliniken idag och försökte få en tid hos min förra sjukgymnast, men han var inte anträffbar så jag lämnade ett meddelande till hon som svarade och han skulle ringa upp. Hoppas på en tid ganska så snart!!

Kryckorna är slängda när jag går inomhus och jag tycker inte att jag haltar överdrivet mycket. Visst det syns att jag haltar, men det är inte så att jag knappt kan gå. Jag försöker att gå så naturligt som möjligt, med att sätta i foten långt fram och ta ett långt steg, det går inte fort, men det går. Är jag ute eller ska någonstans där jag kommer att gå väldigt mycket så får de hänga med. Ute vet man ju aldrig hur det ser ut och helt plötsligt så kanske jag hamnar på en halkig fläck. Så imorgon på stan så får kryckorna hänga med som stöd!

Jag har dragit ner på värkmedicinerna, dels för att jag inte har lika ont längre och sen för att magen börjar säga ifrån... fick sjukt ont igår kväll så då tar jag bara diklofenak 1ggr/dag istället för 3ggr/dag och 1 alvedon 3ggr/dag istället för 2st 3ggr/dag (kanske inte så intressant för er, men jag kommer nog att läsa igenom min blogg när jag är klar med all rehab och då kan det vara kul med lite info). Sprutorna går bra att ta i fläsket och jag har bara 4 kvar nu!

Fick även mina papper om sjukskrivning med posten idag, och det blev tom 16/4, alltså 2 månader.. Det känns som en väldigt lång tid och att jag skulle kunna återgå till arbetet snabbare. Men jag ska se till att träna sjukt mycket medan jag är sjukskriven och har tid till det. Tror och hoppas att jag har igen det senare!

KRAAAAM

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela