Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Ooooooh

Publicerad 2011-01-10 22:17:40 i Före operationen

Vad nära ögat det var idag att jag skulle gör illa mitt knä på nytt, det var bara ogjort!
Efter all den snö som fallit i Umeå och överallt annars så var ju traktorerna ute och gjorde sitt arbete. Det var väldigt packad snö som blir jättehalkig.
Jag gick till bilen och tog det väldigt lugnt för jag såg ju hur underlaget var, men ändå så råkade jag halka. Mitt högra, skadade ben åkte framåt och jag kände 2 gånger hur underbenet rörde sig framåt medan delen ovanför knäet var ganska stabilt. Det kändes precis som när läkarna och sjukgymnasterna testar det berömda "stoppet" med hjälp av draglåda. Det gjorde inte ont men jag hann bli väldigt rädd och trodde att jag skulle krascha igen.
Tack o lov så klarade jag mig den här gången, men det känns inte roligt att hur försiktig man än är så kan knäet hoppa ur led iallafall.

Träning med laget ikväll men idag var jag väldigt omotiverad så jag gjorde mina övningar och inte så mycket mer. Hade ju kunnat köra lite mage/rygg/armar också, men det struntade jag i idag. Ska på gymmet imorgon efter mitt morgonjobb så då blir det att köra på!

KRAM på er!

Bara en fundering, om det är någon som läser denna blogg och som har opererat korsbandet, hur länge blev du sjukskriven från jobbet och vad för typ av jobb hade du?

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2011-01-10 23:43:22

jag pluggade när jag opererade mig så jag blev inte sjukskriven. jag var hemma och tog det lugnt någon vecka och sen var jag uppe på benen igen. när det gäller sjukskrivningar annars så har jag en bekant som jobbar i matbutik och hon var sjukskriven i 3 månader efter sin operation. har hört fler som har varit sjukskrivna i 3 månader så vad jag har hört verkar det vara lite av standard om man har ett arbete som kräver lite fysik. sen är det väl såklart individuellt men mellan 1-3 månader får man nog räkna med beroende på vad det är för jobb och så...

Postat av: emelie

Publicerad 2011-01-12 15:06:07

usch ja det känns inte alls roligt! får man inte ens vara skadad liksom? det är verkligen inte så att jag har kunnat göra mycket annorlunda när jag har varit skadad... och min tränare har gång på gång sagt hur imponerad han är över min rehab osv. skitsnack liksom. jag spelade ALLA matcher från start innan jag skadade mig och har spelat en säsong i div 1 förut (laget är nykomling i ettan i år)... så det är ju inte så att jag inte hade varit med i matchen om jag hade varit kvar och jag vet att jag hade spelat i år om jag inte hade varit skadad!



usch. men men, nu får man väl tid att göra lite annat...

Postat av: Viktoria

Publicerad 2011-01-19 15:49:14

Jag tror det är ganska induviduellt, min läkare sa att man kan räkna med en veckas sjukskrivning, sen länge om det behövs. Eftersom man har kryckor i nån vecka kan det ju vara svårt att ha ett aktivt arbete. Min kompis som går i skola var hemma ca en vecka från skolan. En annan fick komplikationer och blödde mkt efter sin operation och fick ligga på sjukhus en vecka ca, och var hemma från jobbet 4 veckor och jobbar nu halvtid.. Så det beror nog på hur snabbt man repar sig efter operationen :)

Postat av: Jempa

Publicerad 2011-01-23 22:54:03

Tack så mycket för din kommentar Viktoria! Vi får väl se efter operationen vad läkaren säger.. Men jag har ju ett ganska fysiskt jobb som personlig assistent med en del lyft så jag gissar att det blir lite längre!

Postat av: Linn

Publicerad 2011-02-01 15:13:56

Jag pluggade och fick operation precis under jullovet, men jag var ändå på mitt jullovsjobb och hjälpte till som brevbärare (inne, med sortering såklart) efter en dryg vecka. Jag var tvungen att gå med kryckor i sex veckor för att få mig att gå "rätt" men jag kunde ta mig fram kortare sträckor utan kryckor i princip genast. Så det är nog olika och beror på vilken sorts arbete man har! Lycka till med operationen!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela