Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Tjejen med det största leendet!

Publicerad 2011-06-13 21:03:00 i Efter operationen

Jag är nog bland de lyckligaste i hela världen just nu!

Det har varit en dag med fullt ös.
Jobbade en timme imorse och sen for jag till gymmet. Var riktigt taggad på att köra en arsenallöpning (15sek snabbt- 5 sek vila x12 och det x5) och hade ställt in mig på att det skulle vara sjukt jobbigt och en skön genomkörare. Men, när jag kommer dit så ser jag att det enda löpbandet som finns är trasigt.... helvete.. då försvann mycket av min vilja och jag körde istället ett halvbra benpass. Men kanske bättre än ingenting!

Hann inte ens hem förrän jag och mamma skulle åka till stan..
Sjukgymnastbesök och som ni kanske läst i det tidigare inlägget så får jag börja med boll nu! Jag får vara med alla de andra i laget och ha lite kul, jag får slå passningar, sidledsförflyttningar, mot-/medtagningar, nicka, hoppa, vara med på avslutsövningar och allting på fotbollsträningarna. Allt utom spel och närkampssituationer såklart. 
Men att bara få vara med, att känna att knäet håller, att faktiskt ha lite känsla kvar i fötterna! Jag är GLAD!

Jag hade det lite på känn att jag skulle få börja med boll idag, fast samtidigt så trodde jag inte det.. tänkte att det är små steg kvar innan det är dags. Som riktiga sidledsförflyttningar och tuffare löpning med maxlöpningar.  Men jag får göra nästan allt jag vill nu! Hurra för mig och mitt knä.

Fick även 3 nya övningar som jag ska köra tillsammans med alla andra som jag fått genom rehabiliteringens gång. 2 hoppövningar och en övning som ska få musklerna i hela överdelen och benet att börja jobba tillsammans. Det var 3 nya roliga övningar som jag tror ska ge mig väldigt mycket, både spänst och styrkemässigt. En av övningarna går ut på att man står på ett ben med det opererade benet närmast ett trappsteg eller stepbräda eller någonting annat stadigt som är ca 20 cm högt. Man hoppar upp i sidled på trappsteget och landar mjukt (helst utan att vingla eller tappa balansen), sen så går man upp på tå med det ben som är stödjebenet, håller den positionen i 5 sek, sen sänker man ner hälen (stå fortfarande på ett ben). Hoppa ner från trappsteget och vrid dig ett kvartsvarv så att kroppen och foten pekar bort från trappsteget (hälen ska vara vid trappstegets början). Allting ska göras stabilt och med stabil balans, helst helt utan vingel. 
Upprepa bara så många du klarar av utan att du börjar vingla för mycket eller tappa spänsten. 

Jag lyckades riktigt bra med den övningen och fick mycket beröm av SG, på det friska benet så var det 99% rätt utfört och med det opererade 95% och han hade kört samma övning med hela Umeå IKs lag (friska som skadade) och jag var visst topp 3 i deras lag också! Skönt!
(Försökte att hitta någon video på någon av övningarna, men där gick jag bet.. får kanske filma själv?)

Aja.. slut på det där.. har ju lite annat som hänt ikväll också!

Var med på den gemensamma fotbollsträningen ikväll!
Nervös, glad, överlycklig, förväntansfull, skakis...
Men det gick så mycket bättre än väntat!! Kände ALDRIG av knäet och det var både korta och lite längre passningar, medtagningar, riktningsförändringar och snabbat löpningar. Åh, vad jag var lycklig! Ett stort leende höll i sig hela träningen och det sitter i fortfarande! JAAAAAAAAAAA!!! (ett glädjevrål)
Fattar inte att jag får börja vara med och att comebacken närmar sig med stormsteg!!!
Jag kan nästan inte fatta att det är sant.
Efter allt som jag gått igenom.... skadan, rehab, bakslag, rehab, operation, rehab och nu är jag snart längst ner i den långa backen.
Snart är jag tillsammans med alla andra!
Snart kan jag till fullo njuta av att spela fotboll och vara hel, smärtfri och ostoppbar!

Kärleken till fotbollen växer mer och mer ju närmare jag kommer den igen!

Ser ni en tjej med världens största leende från öra till öra så är det med största sannolikhet JAG!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela