Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Svaret på varför tjejer oftare drabbas av korssbandsskador!!

Publicerad 2011-05-01 10:47:40 i Efter operationen

Idag har vi match igen! Men nu vill och hoppas jag verkligen att vi tar säsongens första 3-poängare! Den första matchen slutade 1-1 och den andra förlorade vi med 3-2.
Det skulle sitta fint med en vinst! :)

Igår låg jag och slötittade på tv och hittade ingenting intressant, zappade lite grann och hamnade tillslut på TLC där det gick ett program som hette Spectacular Bodies eller Body Spectacular...
Precis när jag slog på det programmet så började de prata om knäskador och då om främre korsbandsskador! Jag tittade nyfiket och ville ju lära mig och förstå varför det sker och framförallt varför det är så mycket vanligare med korsbandsskador bland tjejer!

Jag fick min förklaring till varför 8/10 som skadar sig som är tjejer! Vi är ju byggda på ett sådan sätt att vi ska kunna föda barn och har därför ett mycket bredare bäcken än männen (logiskt!). Det finns en vinkel som kallas för q-vinkeln (quadriceps, vilken är en av lårmusklerna), dvs vinkeln från bäckenet till knäet. Männen har en vinkel på 10grader och kvinnornas vinkel är 15grader. Eftersom att vi har en mycket större vinkel så blir det mycket mera påfrestningar på knäna och vi är egentligen inte byggda för att hålla på med elitidrott. När påfrestningarna blir större så är det mycket lättare att vi skadar oss och då är det för det mesta knäna och korsbanden som får ta stryk!

Jag tycker att det var väldigt intressant och nu vet jag ju varför det, tragiskt nog, är så mycket vanligare med korsbandsskador bland tjejer!

Nej, nu ska jag ut på en löprunda innan det är dags att göra sig iordning för matchen!

KRAMAR :)

Kommentarer

Postat av: lina

Publicerad 2011-05-01 20:43:45

Jaa jag vet! Det känns helt otroligt att dagen då jag får börja springa är imorgon:O Var så länge sen sist att jag inte ens minns hur det kändes.



Får hoppas på att det går lika bra som för dig. För du verkar kunna springa hur bra som helst! Får du inte ont av det? Svullnade knät upp ibörjan eller?



Ja vi ska klara det här! Vi är starka tjejor!

Postat av: Lina

Publicerad 2011-05-01 23:11:35

Åh måste ju kännas underbart att det går så bra! Jag hoppas det blir lika bra för mig:)



Jag tror det kommer ta ganska lång tid innan jag vågar sträcka ut knät helt i stegen..vilket är synd, eftersom jag älskar att springa och verkligen sträcka ut benen. Men vi ser väl, tror också det känns läskigare än vad det kommer vara. Har fortfarade kvar de läskiga minnena om när jag skadade mig;)haha



Kram



Postat av: Robin

Publicerad 2011-05-02 19:41:36

Det finns en förklaring till.. Och det är att tjejer alltför ofta tränas som om dom vore killar.

Trots att tjejer har helt andra fysiska förutsättningar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela