Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

"Berätta mer, berätta mer!"

Publicerad 2012-08-01 21:45:10 i Allmänt

Fick kommentaren att jag skulle berätta mer om besöket och jag gör väl det såhär inför alla andra också!

Egentligen kändes det som vilket läkarbesök som helst.

Lite pirr i magen, handsvett och många tankar.

Morsning på Mr Ortoped och sen lite frågor om hur knäet funkar osv.
Som ni redan vet så funkar det inget vidare och jag har många gånger haft den där känslan av "give-away", som det så fint kallas i knäsammanhang.
Av med byxorna och sen upp på britsen.
Han kollade hjärta, lungor och puls först (?),
sen de klassiska testerna på knäet.
Vrida hit, dra där, trycka här mm.
- Det är väldigt glappt fortfarande, säger ortopeden.

Och ja, det var ungefär då som vi tillsammans bestämde oss för att boka in en ny operation.
Man kommer att ta knäskålssenan (patellarsenan) med benbitar i vardera ände som man sätter i de gamla kanalerna.
Man kan/kommer att känna smärta på främre delen av knäet, annars så är det inte så stor skillnad om man jämför med att operera med hjälp av hamstringssenan.

Det känns riktigt bra att veta att det är möjligt att fixa till det. 
Ett tag kändes det riktigt hopplöst och otroligt tungt att vänta 3 månader på en operationstid eftersom att jag var inne i den "vanliga" vårdssvängen. 
Men sen när allting börjar ramla på plats och sakter börjar stämma så kanske vi pratar om en operationstid inom 3 veckor.
 
Jag har fått bedömningen från ortopeden skickad till mig och ska skicka iväg den till EA nu på en gång.
Det står där tydligt och klart att de behövs en operation och att ortopeden anser att jag vet vad jag ger mig in på och att jag är motiverad. 
Kan publicera bedömningen om ni är intresserade?!
 
Tack snälla för alla som har hållit sina tummar tills de blånade idag, 
Tack för allt stöd och all peppning.

Kommentarer

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-08-02 17:46:01

Håller tummarna för dig och att du får en tid snart! Att rehträna efter korsbandsskada är verkligen en tyst kamp. De är bara de som varit med om det själv som kan förstå vilken resa det är. Upp och ner, ner och upp. Jag kommer fixa det. Jag har viljan och motivationen. Rädslan att inte göra tillräckligt eller inte vara bra nog är nog min största begränsning.

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-08-02 17:46:18

Håller tummarna för dig och att du får en tid snart! Att rehträna efter korsbandsskada är verkligen en tyst kamp. De är bara de som varit med om det själv som kan förstå vilken resa det är. Upp och ner, ner och upp. Jag kommer fixa det. Jag har viljan och motivationen. Rädslan att inte göra tillräckligt eller inte vara bra nog är nog min största begränsning.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela