Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Strax på vägen igen

Publicerad 2012-02-23 17:33:57 i Fotboll

Ikväll är det åter fotbollsträning efter några dagars vilande från boll, bortsett fotbollstesterna då.

Jag är stel och har härlig träningsvärk i höftböjarna efter gårdagens löppass utomhus på snömodden..

Vi löpte ca 15minuter som uppvärmning och sen körde vi 7 intervaller, ca100 meter långa, i lätt uppförlutning.
Det var väldigt svårsprunget eftersom att man inte fick speciellt bra fäste med skorna i snön, och det kändes som att man tog i allt vad man hade men nådde ändå bara upp till 80% av max.
Joggade vidare efter dessa intervaller och hittade igen en ny backe, denna mycket brantare än den första...
Vi körde 5 stycken intervaller här på ca 80meter, tack o lov var det mycket bättre fäste här så det märktes när man accelererade.
Joggade tillbaka för en snabbdusch och sen möte med laget där bla en dietist pratade om vikten av att äta rätt och vid rätt tillfälle.
Det var en riktigt skön kväll och jag somnade extremt snabbt när jag kom hem!

Det tråkiga var att en av tjejerna i laget stukade foten efter kanske 50meters löpning... Hon trampade snett på en snöklump och med en fot som har lite uttöjda ledband så behövs det inte mycket.
Jag var snabbt framme och kramade om vristen med mina händer för att så snabbt som möjligt hindra en större blödning och sen använde jag min vindjacka för att med hjälp av ärmarna knyta runt vristen och stoppa blödningen ännu bättre.
Man får använda de saker som man har till hands när en sådan olycka händer.
Genom att snabbt sätta tryck och minska blodcirkulationen till den skadade delen så minimerar man rehabtiden avsevärt!

Så det är ett tips, om olyckan är framme, se till att snabbt "snörpa" av blodflödet!

Nu ska jag byta om och hoppas att det blir mycket passningsövningar och lite spel så jag kan vara med på det mesta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela