Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Övningen som jag kallar draken

Publicerad 2012-07-17 21:11:48 i Träning

Det blev en hyfsad snabb joggingrunda ute i sommarsolen 
och sedan blev det träning hemmavid i mitt stora vardagsrum 
med alla de redskap som jag faktiskt har inhandlat.

Fotade en övning som jag själv tycker är riktigt bra och som man 
kan uppgradera efter vilken form man är i.
Det är en bra balansträning för fötter och knän och tar även riktigt
bra på baksida/framsida lår.

Draken som är min favoritövning kan man göra på många olika
sätt, med eller utan vikt i handen, på golvet eller på en balansbräda.


Utgångspositionen då man står på ett ben.


Sen fäller man fram överkroppen och låter benet
följa med så att man bildar ett T.


Sen tillbaka till utgångspositionen och härifrån kan man
antingen gå ner mot backen igen eller göra det lite
svårare och göra enligt nedan.


Upp med vikten mot taket och gör samtidigt en tåhävning.

Sen går man tillbaka till utgångspositionen och upprepar
hela rundan.

Jag brukar köra 3x10 stycken med 5kgs vikt i händerna.


 
Vill man ha mera utmaning så plocka fram balansplattan!


Det var lite av Jempas egna träningspass....

Kommentarer

Postat av: Ela

Publicerad 2012-07-18 18:47:40

Brukar också köra den, och det är en GRYMT bra övning och lätt att variera som du säger:D
Kämpa på, kramar!

Postat av: Linn

Publicerad 2012-07-19 12:14:22

ÅÅåhh, älskar draken!!! :D Grymt bra och man får sån skön "jag-klarade-det"-känsla när det går bra!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela