Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Det snurrar och jag vet kanske varför

Publicerad 2012-06-29 09:22:01 i Knäskadan

Nu vet jag nog varför jag tvekar inför en till operation och varför så många tankar snurrar genom huvudet.

Det är smärtan jag är rädd för.
Minuterna, timmarna, dagarna och veckorna efter operationen är fulla av smärta.
Att jag sen hört att man har ännu ondare när man tagit patellarsenan (knäskålssenan) gör det inte positivare.

Sen är jag ju dum mot mig själv när jag sitter och googlar fram korsbandsblogg efter korsbandsblogg, videofilmer på korsbandsskador och artiklar om misslyckade operationer.
Jag läser/ser allt jag kommer åt och det är inte alltid att det pushar och peppar mig.

En annan sak som jag kommit på och som jag tycker är extremt jobbigt med en ny operation är ju att vara tvungen att börja om på 0 igen.
Att lära sig att lyfta benet från marken, att kunna böja/räta ut knäet, att gå, springa, hoppa, lita på knäet och få det ur mina tankar.

Någonting som är positivt är ju att jag gjort detta en gång förut,
och jag vet att jag kan!
Jag vet vad som väntar och jag vet att jag kan!
Jag vill få ett vettigt liv och jag vet att jag kan!


Motgång föder framgång

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-06-29 13:32:59

hej! Hittade din blogg precis, jag heter sofia, är 19 och spelar fotboll i göteborg. Går själv igenom en andra korsbandsskada, drog av det nyopererade efter 9 månader, och står inför en andra operation i augusti. Jag kommer att använde donerade senor, allograft inför min operation, då jag skall fixa korsband + yttre ledband, och eftersom mina egna senor inte funkade. Det är ingenting som du har tänkt på alls? Det är rätt skoj att höra hur andra resonerar och tänker, eftersom det inte är så många andra som gått igenom nått sånt här! ;) skall du ha fotbollen som mål ännu en gång , eller hur skall du göra ? kramar! :)

Svar: Hej!Åh, en dubbelkorsbandssyster som hittat hit!
Jag har sökt efter att få läsa någonting om folk som går igenom en andra korsbandsskada men inte alls lyckats speciellt bra...
Jag hade inte ens någon aning om att man kunde använda donerade senor här i Sverige, vet att man kan göra det i Schweiz och USA.. Kanske att jag måste höra mig för med ortopeden om hur det funkar!

Hur kom de fram till att dina egna senor inte funkade? Eller har de bara dragit den slutsatsen efter det att det inte höll?

Jag har inte bestämt någonting ännu om min fotbollsframtid, men jag har såklart tänkt massor. Jag vill först göra operationen, rehaben och sen känna om suget finns kvar och om kroppen/knäet håller för de påfrestningar som det egentligen handlar om.
Mitt hjärta säger "det går, du kan, kärleken till fotbollen är för stor för att lägga av nu. Min kropp ska inte få styra min vilja" men min hjärna säger "ge upp, du ska leva sen också"...

Så någonstans där mittemellan är jag!
När får du göra din operation?!

KRAM :)
Jempa

Postat av: sofia

Publicerad 2012-06-29 20:47:02

hej igen :) Jo men de görs i Sverige, vet inte om det är så vanligt, men jag skall du opereras av en av de bästa i Sverige, Jon Karlsson, vet inte om du hörtalas om honom, men alla jag snackar med säger att han skall vara en av de bästa. Han och en annan läkare skall göra den här operationen, och eftersom jag behöver extra senor till ett ledband också så bestämde dem att det skulle ske med allograft, mina egna senor är ganska små, eftersom hela jag är rätt liten, så nu drog dem slutsatsen att det var problemet ja ;) Får faktiskt senor som kommer skickas från USA, dom har något center där, så det är inte senor från Sverige.. Har inte heller bestämt mig med fotbollen. Vill ju såklart, men skall också bestämma mig efteråt :) Så där tänker vi samma ! Massa lycka till iaf ! skall följa din blogg och se hur det går ! :D

Svar: Wow vad läckert med en sådan operation, att det ens går att genomföra!Jag får kanske ställa frågan vidare till min ortoped när jag träffar honom i Juli igen...
Har inte hört talas om Jon Karlsson, men det är väldigt kul att du ska bli opererad av ett sånt proffs! Har du fått något datum ännu för operationen?

Jag tror att man måste se hur allting funkar med knä och kropp innan man kan bestämma sig för att satsa igen. Skulle vara kul om det funkar, men samtidigt så är det väl sämre odds ju fler operationer man gör.

Tack detsamma och jag vill gärna höra hur allting går för dig, skriv gärna en kommentar här ibland eller skicka ett mail ([email protected]), tillsammans kan vi gå igenom detta en gång till!
Kraaaam
Jempa

Postat av: sofia

Publicerad 2012-07-01 11:24:27

det låter som en toppenide, ska jag göra :) kram!

Postat av: Jenni Molin

Publicerad 2013-09-19 22:16:42

Hej! :) Hittade denna bloggen och såg lite ljus i tunneln! Fick besked idag om att mitt opererade korsband är av igen! Har förstått att ni båda genomgått jobbiga operationer och även dubbla. Jag har spelat basket i högsta ligan i Sverige och förstår liksom ni suget efter idrotten! Jag opererades hos jon Karlsson och Haukur Björnsson i december. Jag skulle så gärna vilja mejla med er och höra hur det har gått för er med era operationer! hoppas att ni har lyckats och mår bra med era knän idag! Tack på förhand! Kram / jenni

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela