Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Tälta utomhus? Inga problem!

Publicerad 2012-03-01 17:36:51 i En bra dag

Just nu läser jag en kurs på Umeå Universitet som heter utomhuspedagogik- vinter och det känns superroligt att återigen vara tillbaka i skolbänken.
Det är en distanskurs med 2 obligatoriska tillfällen där vi träffas hela klassen.

Vi hade en kom-igång helg lör-sön v.7 och då var vi ute hela helgen, åkte skidor, kollade på träd, växter, provdrog en pulka, smälte snö för att kolla vad som finns i den och mycket, mycket mer hann vi också med.

Det var väldigt intressant och klassen på 8 pers är helt underbar, trots att vi bara träffats 2 dagar så har man ändå lärt känna varandra ganska väl. Vissa har man såklart fått mer kontakt med än andra.

Nu på måndag-tisdag ska vi ut och tälta i skogen.
Inget gammalt, hederligt militärtält med kamin, utan vanligt "sommartält".
Laga mat på trangiakök och över öppen eld.
Sova i sovsäck på tunna liggunderlag.
Åka skidor i djuuup snö.
Smälta snö så att vi får vatten.
Och mycket, mycket mer!

Det ska bli väldigt intressant att se hur man klarar av 2 hela dyng ute i skogen utan någon möjlighet att gå in och värma sig någonstans. Jag är en väldigt friluftsintresserad person och tycker om att vara ute oavsett årstid, men detta blir ändå en liten ny utmaning.

För att veta hur mycket kläder och vilken typ av sovsäck jag behöver under kvällarnas kalla timmar så var jag tvungen att provsova ute natten till igår.
Jag bäddade i vårat oisolerade uterum med en madrass (lite lyx jämfört med liggunderlag), 2 sovsäckar, ett påslakan, mössa, vantar, ullunderställ och en filt.
Jag kröp in i påslakanet och ena sovsäcken fullt påklädd och somnade mycket gott.
Det var lite kyligt runt ansiktet och luften som man andades var väldigt frisk.
Jag vaknade vid 02.30 av att jag frös och var kissnödig.
Så upp ur min lilla kokong, ut i kylan och in i huset för att besöka toaletten.
Månen sken så vackert på himlen, stjärnorna gnistrade och norrskenet fladdrade.
Jag kröp sen in i båda sovsäckarna och la filten på mig, somnade och vaknade inte förrän 8.45 och då var det -5 i uterummet, så min natt ute var mycket behaglig!

Jag kände mig väldigt utvilad på morgonen och mådde faktiskt riktigt bra, det blir nog fler underbara nätter där ute!
Nu vet jag iallafall vad jag behöver för att sova bra när vi ska hajka i skogen.

Ser framemot de dagarna och återkommer såklart med både bilder och text!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela