Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Bilder inifrån mitt knä från korsbandsoperationen KÄNSLIGA LÄSARE VARNAS!

Publicerad 2012-09-04 09:12:00 i Operationen

Ni som vet med er att ni brukar vara känsliga för lite halväckliga bilder ska nog antingen skynda er att scrolla ner eller kryssa ner min blogg.

Jag kommer nedan att publicera 4 stycken bilder som jag fick från operationen.
Alla är tagna med hjälp av kameran som de använder för att se hur det ser ut inuti knäet under en korsbandsoperation.

Det kommer att vara två bilder på hur mitt gamla korsband såg ut, en bild på den "knapp" som man använder för att sätta fast det nya korsbandet i lårbenet och en sista bild på mitt nya, 10mm tjocka korsband.







Det här är den första bilden på mitt trasiga främre korsband i mitt högra knä,
korsbandet är det där som går från nederkant av bilden upp till vänster i bilden.
Det är ganska tjockt nertill men smalnar av allt eftersom och är väldigt tunt upptill.
Sådär ska inte ett helt korsband se ut så det var inte konstigt att mitt knä vek sig och gjorde
ont då det inte var mer som höll ihop det.
Längst ner är det ca 7 mm tjock och upptill kan det inte vara mer än 1-2 mm.




Här är ortoped Per Liljeholm och flyttar på mitt korsband när det är i så sträckt läge
som det bara går. Det ska såklart inte vara sådär töjbart och lätt att flytta på. Så mitt
korsband var rejält uttöjt.
Kroken på bilden är ca 2mm stor, så allting är väldigt förstorat!




Det här är en bild på den "knapp" som används för att fästa det nya korsbandet i lårbenet.
Vad jag förstod så borrar man ett hål i lårbenet, drar upp den där knappen och den lägger
sig på tvären i hålet och bildar ett stopp.
Längre ner på snörena sitter det nya korsbandet och man drar det på rätt plats och sen skruvar
man fast den andra änden i skenbenet.

Jag är inte hundra säker på att den infon om knappen stämmer till 100%, Per förklarade detta
för mig ungefär precis när jag vaknat upp ur narkosen.
Så jag kan mycket väl komma med osanningar här!





Då har vi den sista bilden på ett helt, nytt, stabilt och 10mm tjockt korsband.
Man ser ett svagt streck lite till höger om "kroken" och sen tror jag att man ser vart
bredden på det nya korsbandet slutar.
Per tog 2 senor från min baksida lår, vek de tredubbelt och sen syr man ihop de med
varandra för att det ska bli superduperextra stabilt och det är därför det är blå/vit tråd
mitt i det nya korsbandet!
Välkommen 10mm tjock och dubbelt så starkt korsband!

Idag firar vi (jag och mitt korsband) 1 vecka tillsammans och än så länge är vi väldigt nöjda
med varandra!





Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-09-04 11:09:26

Tycker det är häftigt att se bilder hur de gör. Hoppas du inte har allt för ont! Sv. Jodå, det går framåt för varje dag. Kan inte trycka ifrån steget än för då gör det sjukt ont i baksidan, använder därför kryckor ute för att gå ordentligt, inne är det bara ivägen så går sakta och anstränger mig för att inte halta. Hade som mål att kunna cykla till skolan idag men har gett upp den tanken, på torsdag kanske. :)

Postat av: Linn

Publicerad 2012-09-04 12:49:06

Härligt med bilder! Jag fick varken vara vaken eller se bilder när jag fick nytt x-band, bara under artroskopin där x-bandsskadan konstaterades och det var inte riktigt lika coolt. Har också ett ihopsytt x-band av både gracilis och semitendinosus men jag vet inte hur många gånger det är vikt haha!

Trivs jättebra i huset, klart att det är annorlunda mot att bo i stan och jag har verkligen älskat att bara kunna gå utanför dörren och vara mitt i smeten. Men det är gött med trädgård och lugn och ro också!

Alltså, spänna lårmuskeln minns jag gick inom överkomlig tid, men spänna så att hälen lyftes från golvet (med rakt ben) tog verkligen EVIGHETER!! Trodde seriöst att jag hade blivit av med den muskeln överhuvudtaget...

Hoppas att smärtan har gett med sig lite nu!!

Postat av: Sebbe

Publicerad 2012-09-04 14:18:10

Kul att du fått göra detta =)

Ang. dr.House... vi får väl skriva lite manus först kanske? Sen måste jag köpa en galet dyr kamera så vi inte missar någon detalj och sen kör vi! ^^

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela