Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Då och nu, nu och då

Publicerad 2012-09-05 21:39:00 i Efter operationen

Sitter och läser igenom inlägg som jag skrev och publicerade efter första korsbandsoperationen.
Det är ju riktigt skoj att jämföra, läsa och försöka minnas tillbaka på hur det var då.

Det är kul att jämföra vart i rehaben jag ligger just nu efter 8 drar och vart jag var i rehaben efter 8 dagar vid första operationen.

Jag vet och lovar att denna rehab kommer att ta betydligt längre tid och det ska få ta den tid det tar!
Känner redan nu att jag inte alls är på samma nivå som förra gången. Men det är alltid en lite tyngre rehab efter reoperation av korsbandet och man får inte heller gå lika snabbt fram.

Men en liten jämförelselista kommer här ändå!
Bara för skojs skull!


Februari 2011

På kvällen när jag kom hem från operationen spelade jag kort med familjen
Efter 3 dagar var jag så pigg att jag såg en ishockeymatch
Efter 4 dagar kastar jag kryckorna inomhus, jag kan böja benet drygt 90grader, har full sträckning och kan lyfta på benet rakt upp om jag sitter på golvet.
Efter 6 dagar kastar jag kryckorna utomhus (mitt i vinterhalkan)
Efter 1 vecka går jag en promenad på 1 km utan hjälpmedel.
Efter 10 dagar kör jag bil helt utan problem.
Efter 14 dagar tar jag promenader på 3,5km 2ggr/dag


Augusti/September 2012

Jag har så ont första dagarna att jag är sängliggandes och inte riktigt vet vart jag ska ta vägen
Hade otroligt svårt att sova första nätterna
Kan böja ca 90grader men saknar en hel del till fullsträckning
Kan Inte lyfta benet rakt upp om jag sitter på golvet
Kör inte bil
Blir otroligt trött efter minsta lilla ansträngning
Efter 8 dagar går jag fortfarande med en/två kryckor
Debuterar på gymmet igen och får cykla! :)
Håller på att svettas ihjäl i mina stödstrumpor
Haltar inte om jag går tillräckligt sakta


Ja ni, på vissa områden så är jag långt bak i rehaben jämfört med första gången och på andra områden är jag bättre (tex cyklingen).
Har ett pass kvar att köra ikväll och det ska bli ett bra pass med ett leende på läpparna och jag ska vara nöjd över det jag kan och inte försöka att tänka på det jag inte kan!
Tror att positiva tankar kan läka både kropp och själ!

Kram till er alla!



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela