Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Tjugoförsta dagen

Publicerad 2010-10-24 12:22:50 i Knäskadan

En underbart vacker dag med solen som lyser på snön så att den glittrar!

Knäet är väl inte min bästa kompis idag trots att jag tog det ganska lugnt igår... svullet, ömt och inte alls sådär bra som det borde kunnat vara. Men det är inte rött och varmt så jag kanske slapp inflammationen som jag trodde var påväg. Får nog försöka att ta det lite lugnt idag och vila en del, kanske det måste bli en kort promenad iallafall i det vackra vädret, annars blir jag ju knäpp av att bara vara stilla och lugn.

Har ju fått 3 övningar av sjukgymnasten som jag ska göra.

Den första ska jag sitta på en stol/soffa/pall och ha benet i 90grader, sen ska jag pressa foten nedåt och lite framåt för att träna musklerna på framsida lår. Pressa i 30sekunder och vila lika länge. Detta ska jag göra de gånger jag sitter ner så det kommer att bli en hel del gånger på en dag.

Den andra ska jag stå med fötterna ihop med tårna pekandes utåt, sen böja på knäna och flytta tyngdpunkten på mitt högra ben och sen göra tåhävningar. Den tar mer på vaden än på framsida lår. Detta ska jag göra när jag har möjlighet och så många som känns bra.

Den tredje övningen kallas för draken de som är i sportkretsen vet nog vilken det är. Man står på ett ben med en vikt (typ hantel) i den högra handen, sen böjer man överkroppen framåt och låter benet som är i luften bli parallellt med golvet, ungefär som en konståkare brukar göra. Man går ner och upp utan att vila 10gånger. Detta tar på låret.

Det som är absolut viktigast när jag kör mina övningar är att knäet inte sväller för då belastar och tränar jag alldeles för hårt. Så nu gäller det att lyssna på kroppen.

KRAM på er

Kommentarer

Postat av: Forssa

Publicerad 2010-10-25 08:28:54

Vad duktig du är Jempa. Snart är vi tillbaka igen. Lite vilja, svett och tårar. Kul att du skaffat blogg. Kramar

Postat av: Seb

Publicerad 2010-10-25 14:13:25

Snygg ny design Jemp! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela