Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Dag 14 - 2 veckor

Publicerad 2011-03-02 20:53:46 i Efter operationen

Jag hade skrivit ett långt inlägg tidigare idag, men då det varit strul med blogg.se så publicerades det aldrig och inte blev det sparat som utkast.... så jag börjar om!

Jag fotade mitt ben idag och tänkte lägga ut lite bilder på hur det ser ut just nu, men det kommer i ett senare inlägg då varken internet eller blogg.se är på min sidag idag!

Träffade ortopeden igår och fick då ta bort plåstren och se mitt knä. Det var svullet, blått/grönt/gult/lila och hårigt! Jag skulle fortsätta att ta diklofenak, 1/dag, för att se om det hjälper mot svullnaden. Annars såg allt fint ut och ortopeden var mycket nöjd över resultatet, och då är jag också nöjd :)

Mina sår har blivit ihopsydda inifrån med tråd som försvinner av sig själv. Därför så ser mina ärr ut som vanliga skärsår som läkt ihop fint i kanterna, dvs inga prickar vid sidan om ärret som blir när man syr eller häftar ihop såret. Har tagit bild på det så att ni ska få se senare, lite svårt att beskriva bara såhär.

Han kollade sträckningen och böjningen och var lite imponerad över hur långt jag hade kommit. Måste såklart fortsätta att jobba på, men jag är en bra bit påväg. Börjar "hitta igen" musklerna igen, både på framsida lår och baksida. Kan spänna dem när jag vill och jag jobbar med att bygga upp de igen!

Han frågade om jag körde bil dit och jag svarade att det hade jag minsann gjort, undrade om det var lovligt och om jag var tvungen att gå hem. Han skrattade bara över min kommentar och sa att så länge det känns bra för mig så var det ingen fara. Han tyckte också att jag skulle använda kryckorna när jag gick utomhus för att inte riskera att halka. Men kryckorna har jag ju släppt för längesedan och jag känner att ju mer jag får igång rörligheten och att jag hittar igen mina muskler så känns det helt okej att gå utan kryckor. Jag tar det lugnt utomhus och har bra skor med bra sula.

Idag har jag varit ute på 2 promenader och det går bättre och bättre för var gång. Imorse gick jag ca 2,5km och är nyss hemkommen från en promenad på ca 3,5km. Nu senast hade jag med mig gångstavarna och det kändes riktigt bra. Jobbade och tänkte verkligen på att sätta i foten långt fram med så rakt ben som möjligt och att fullfölja steget ända bak med så rakt ben som möjligt. Det stramade från början på utsidan på framsida lår där de gått igenom muskeln för att dra korsbandet på plats. Men efter ett tag så stramade det inte längre och jag kunde ta ut steget ganska så normalt. Promenaden tog 45 minuter, så det gick inte snabbt, men jag är påväg framåt iallafall! Pappa hade varit och skjutsat min lillasyster till hennes träning och körde förbi mig när jag och han var påväg hemåt, frågade sen om han såg mig, men inte gjorde han det! Eller, han hade sett någon promenera med stavar men kunde inte se på gångstilen att det var jag, det ser jag som en riktigt positiv sak! :)

Kommer med ett inlägg om bilderna senare ikväll eller imorgon, beror på hur mycket kompis jag är med datorn, internet och blogg.se


KRAMAR :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela