Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Gymmet

Publicerad 2012-06-28 19:44:04 i Efter operationen

Jag for och gymmade direkt efter jobbet för att kunna spara in lite av den lilla tid som jag upplever att jag har på kvällarna.

Kroppen kändes ganska pigg och jag värmde upp med riktigt rask promenad (6,5km/h) med varierande lutning.
Jag började på 7% lutning och efter 10minuter ökade jag till 15% lutning och baksida lår, vader och hjärta fick jobba hårt sista 5 minuterna.
Sen gick jag vidare och körde excentrisk träning i benpressen, trycka upp med båda benen och hålla emot med ett. För 3 veckor sedan klarade jag av att hålla emot 90kg med det opererade benet och idag blev det 30kg.
Tog det medvetet lite lugnt för att känna hur det känns och för att kroppen ska vänja sig med träning igen.
Vadpress och sen lite liggande bencurl.
Tyvärr slet det i baksida lår när jag gjorde bencurlen, så det blev inte många repetitioner där.

Men jag är nöjd med dagens pass och jag ska försöka mig på ett pass imorgon efter jobbet också!
Nu kör vi!!!

Motgång föder framgång

Kommentarer

Postat av: AKA

Publicerad 2012-06-28 21:12:31

Muskler & Pannben!

Postat av: Linn

Publicerad 2012-06-28 22:26:30

Åh, tycker att du resonerar precis rätt: kämpa på och gör operationen nu medan du har en bra ortoped och inte får man direkt bättre läkkött med åldern!! Dessutom har ju kroppen muskelminne, så benmusklerna borde hämta sig snabbare ju fortare de får chansen!!

Mitt motto är: det känns när det är rätt. Om du inte kan tänka på annat än en aktiv livsstil, träning och om det kittlar i magen och du nästan vill gråta när du tänker på att komma tillbaka till sporten du älskar, då finns det inget annat alternativ. En anledning att det är så jobbigt är att du vet vad du kommer göra och hur fruktansvärt kämpigt det kommer vara. Men som sagt, har du kämpat dig hit kan du göra det igen!!!! Vi här på bloggen är med och stöttar!!

Jag och mannen flyttar från storstads-Malmö ut på vischan till Bjärred, typ 2 mil härifrån. :)

KÄÄMPA!!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela