Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Jag bjuder på lite gammalt! Haha!

Publicerad 2011-07-28 13:36:24 i Fotboll

Foto: Lars Andersson

Umeå Södra har gått till a-slutspel. Lagkaptenen Jennifer Boman hade mer än ett finger med i spelet.


GOTHIA: Kaptenen gjorde som Hanna Ljungberg

Umeå Södra FF är en de mer framgångsrika damklubbarna i Gothia Cups historia. I år har klubben två lag med - och båda är vidare i A-slutspelet. Men det blev lite dramatik på vägen. Kaptenen i F17-laget fick göra en "Hanna Ljungberg" och ställa sig i mål.

Umeå Södra har hittills två segrar och två finalförluster i Gothia Cup mellan åren 1996 och 2006. I år har klubben med lag två (F17 och F15) - båda är som sagt vidare i A-slutspelet.
- Det ska bli kul att få spela på Heden inför mycket folk, sa F17-lagets tränare Rikard Varmin, efter segern i 62-delsfinalen mot Växjö med 4-0.
Heden ligger i centrala Göteborg och fungerar som huvudplan under Gothia Cup-veckan. Där väntar i dag Ytterby i 16-delsfinalen.
VK följde F17-lagets sista gruppspelsmatch mot Bergen Best från USA, en match som slutade 0-0. Amerikanskorna är ett fysiskt starkt lag som Umeå Södra hade svårt att skapa några målchanser på. Resultatet innebar att Umeå Södra slutade tvåa i gruppen och fick gå in A-slutspelet redan i går eftermiddag.

Viktig spelare
Umeås Södras mål mot Växjö gjordes av Jennifer Boman, Stina Envall, Linda Eklund och Sara Wilhemssom.
Lagkaptenen Jennifer Boman är en viktig spelare för Umeås Södras F17-lag. Hon används av tränarna på olika platser i laget. I matchen mot Bergen Best spelade hon både mittback och forward. Till och med målvaktsysslan har hon fått prova på här i Gothia Cup. Liksom UIK:s Hanna Ljungberg i Svenska Cupen fick hon hoppa in i mål när ordinarie målvakten Ida Dahlman blev knäskadad.
- Jag spelar där tränarna tycker att jag behövs bäst, men helst spelar jag på mittfältet eller som forward.

Gå långt
Jennifer Boman har varit med i Gothia Cup en gång tidigare, för två år sedan med Vännäs AIK. Hon tror och hoppas att Umeå Södra kan gå långt den här gången också.
- Vi har möjligheten, men man ska ha lite tur också, sa hon.

Kommentarer

Postat av: Sandra

Publicerad 2011-07-30 23:33:11

Åh vilka gamla goda minnen:) Kul att läsa, det där hade jag glömt bort. Klart du kommer att komma tillbaka! Jag säger som någon klok person sagt under hela våran uppväxt: Man kan allt man vill!

Postat av: Malin

Publicerad 2011-07-31 13:18:03

Ååh vilken härlig artikel!

Tänk att det är påväg tillbaka precis dit, till planen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela