Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Bara en liten fundering

Publicerad 2011-11-08 10:12:08 i Fotboll

Jag har i hela mitt liv haft fotbollsskor där dobbarna varit "ovala".


Som på dessa Adidas skor.

Inför höstsäsongen 2010 bytte jag märke och typ av fotbollssko.
Från Adidas med ovaldobb till Puma King med rund dobb.



Jag har för mig att jag någongång under min fotbollstid har hört att fotbollsskor med runddobb ökar antalet skador, men jag är så himla osäker.
Själv slet jag av korsbandet och menisken när jag hade rundaddobb.

Jag ska slänga de skorna, även fast jag knappt använt de, men efter att ha gjort illa knäet 3 gånger med de på fötterna så tänker jag inte försöka igen.
Ska gå tillbaka till Adidas som jag haft alla andra år.

Nu till funderingen...
Ni fotbollsspelare som läser denna blogg och som själv slitit av korsbandet eller fått andra stora skador,
Vad hade ni för typ av dobb när ni gjorde illa er?!

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2011-11-08 12:51:10

jag hade ett par adidas med "ovala" dobbar. det var dock inte mina vanliga fotbollsskor för vi spelar och tränar på konstgräs och det här var en bortamatch på naturgräs så jag hade ett par andra fotbollsskor än vanligt. slängde dem direkt efteråt.



nu har jag ett par adidas med ovala och ett par adidas copa med runda. hade nog de runda när jag drog menisken...

Postat av: Sofie

Publicerad 2011-11-08 16:39:36

Tack :D

Hoppas det går framåt för dig!!



Jag spelar med ovala doppar, men tror inte det påverkade i mitt fall.

Postat av: Lojs

Publicerad 2011-11-09 01:10:37

jag har inte skadat knäet eller nåt, men när jag köper nya fotbollsskor säger dom i butiken att runda dobbar är bäst eftersom dom inte fastnar i gräset lika lätt, de liksom snurrar med kroppen eller hur jag nu ska förklara, kan inte den komplicerade förklaringen... :P om det är sant har jag ingen aning om men jag har kört mina adidas copa i tre år och mina knän är hela.. fråga i en sportaffär eller någon annan som har bättre koll på om det verkligen är så! :)

Postat av: hannah

Publicerad 2011-11-09 12:54:11

jag har skadat främre korsbandet och har operation nästa vecka. är hur nervös som helst..

men jag hade iallfall copa mundial på fossingarna!

dock var det 1a gången på konstgräs och andra gången på vanligt gräs!

Postat av: Karin

Publicerad 2011-11-10 21:04:24

Jag hade exakt de adidasskorna som du visade på bilden när jag slet av det främre korsbandet och nästintill slet av det inre ledbandet för 12 veckor sedan. Jag har nu i efterhand fått reda på att man absolut inte får använda grässkor på konstgräsplaner eftersom dobbarna är alldeles för långa och fastnar i planen...det var dock ingen som hade sagt det till mig tyvärr. Så vilka dobbar du än väljer, ha inte grässkor på konstgräsplaner! :)



Tack för en jättebra och inspirerande blogg!

Postat av: Jempa

Publicerad 2011-11-11 10:01:51

Karin: Men, varför får man inte veta sådana saker när man köper sina fotbollsskor?! Tycker att de som är säljare på sportaffärer borde få veta det och därför vägleda kunden åt rätt håll.

Nästa gång jag köper fotbollsskor så ska jag verkligen fråga så att allting blir rätt!



Hoppas att allting kommer att gå bra för dig med skadan och jag kan väl bara säga GE ALDRIG UPP!! :)

Hör av dig om du har mera funderingar så kanske jag kan hjälpa dig!

KRAM

Postat av: pekka

Publicerad 2012-02-05 14:26:06

hej!



jag drog av mitt främre korsband för tre månader sen, då i mina fina copa mundial som jag nog inte kommer använda igen, blir grusskor hädanefter! ha det bra!

Postat av: Ida

Publicerad 2012-02-21 15:31:44

Hej, jag är så himla glad att jag hittade din blogg! Har precis fått veta att jag har dragit av halva främre korsbandet och är minst sagt deppig. Och JA jag hade runda dobbar vid skadan har annars alltid haft ovala jag med. Usch, aldrig mer runda!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela