Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Sunshine in the rain!

Publicerad 2012-01-08 10:49:01 i En bra dag

Kroppen känns ju faktiskt riktigt bra idag!
Lite trött i benen men trötthet ska väl fördrivas med lite mer träning?!

Har tänkt mig en sväng på gymmet, en sväng på någon sportaffär och införskaffa nya skidpjäxor och sen den obligatoriska söndagspingisen!

Tror och hoppas på en fantastiskt trevlig söndag.

Imorgon drar förresten fotbollsträningen igång, löpning utomhus står på schemat så jag ska leta fram mina broddar.
Tisdag är det boll och där ska jag vara med :)
Jihooooooo!!!


Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2012-01-09 08:50:53

hej! neej, jag har faktiskt inte fått några tips eller råd angående ortoser från varken sjukgymnast eller ortoped. ingen har nog ens nämnt det faktiskt och jag har själv aldrig varit intresserad eller varit i behov av det (det hade väl varit om jag hade velat spela innan operationen då kanske). generellt sett så har jag aldrig gillat tanken på att ha ett stort knäskydd och det skulle verkligen ta emot att ha på sig ett. dels för att det ständigt blir en påminnelse om det där jäkla knät och samtidigt informera ALLA andra om problemet. tyvärr vet jag ju själv vad jag tänkte när jag skulle möte någon med jordens största knäskydd. det här är jäkligt tråkigt men jag måste säga att det finns sjukt många tjejer som drar på sig största knäskydden för att de typ har lite ont under knäskålen och vill ha UPPMÄRKSAMHET! det stör ihjäl mig. har alltid gjort! väldigt synd för de som verkligen behöver det.



men det här är mina tankar med ett fullt fungerande korsband i knät utan glapp. jag har alltså inget behov av något knäskydd. och jag förstår verkligen om du har det eftersom det faktiskt finns en tänjning och ett glapp.



sen har jag ingen som helst uppfattning om hur mycket det hjälper? vet du? jag tror i sånna fall att man verkligen måste specialbeställa ett via ortopeden som är precis utpassat. för det måste nog sitta perfekt om det ska hjälpa eller? tror inte direkt på de varianterna jag säljer på jobbet... sen att det hjälper psykiskt är jag nästan säker på! men jag är lite skeptiskt till att det kanske går till överdrift och man inte kan göra något utan sitt knäskydd sen (det har jag också sett. folk som typ inte ens kan jogga framåt utan sitt knäskydd för att de är rädda och sen tar de på sig knäskyddet och kan göra vad som helst)



fotbollen njae, de börjar träna idag och jag hade tänkte träna imorgon men nu måste jag jobba så kan inte träna förrän nästa vecka. men då tänkte jag iaf vara med på nåt fotbollspass och känna på det. det tråkiga är ju att jag kommer få vara glad om jag kan träna en gång i veckan pga jobbet... så det känns lite hopplöst liksom. ska du fortsätta i södra? har ni b-lag du kan börja matcha i eller har ni haft farmarlag?

Postat av: emelie

Publicerad 2012-01-09 10:17:31

jag har inte heller någon kontakt med min sg längre tyvärr... bara lagets lite ibland. har inte ni någon i laget? nu har jag iof sån tur att en av mina bästa vänner är sjukgymnast så jag brukar oftast fråga henne om det är något så jag kan höra lite med henne om du vill? :)



ja men då verkar vi vara på samma planet när det gäller ortoser. jag förstår dig precis. men som sagt det är ju inget som man bara kan fixa för 100:- och testa lite liksom. antar att de kostar ganska mycket precis som du skriver... hm, svårt! men har inte hon lina (lbhs.blogg.se) ett knäskydd som hon använde lite i början iaf? det såg faktiskt ganska smidigt ut (allt är relativt...).



hur jag än gör så tycker jag det är skönt att komma igång lite så jag får känna att mitt knä pallar som det en gång gjorde iaf. men det är ju så svårt det här! ena sekunder vill jag bara sluta och sen vill jag spela igen som aldrig förr... suck. men ja, grejen är väl den att jag nu känner mig ganska bekväm med det livet jag lever utan fotbollen. det är skönt att kunna gå hem efter jobbet och på sin höjd ta sig till gymmet. skönt att ha lediga helger. jag känner inte att jag vill offra mitt jobb. det är inte samma sak längre och framför allt inte samma nivå. jag har offrat ALLT för fotbollen tidigare. ALLT! jag var så jäkla mycket fotboll man bara kan vara. missade ALDRIG en träning eller match. det känns som jag är färdig med det där liksom...



vad bra då! jag matchade också div 3 med farmarlaget när jag kom tillbaka. det är ju skönt för man kan ju få bestämma lite mer själv där hur man ska spela osv. det är ju svårare att gå in i div 1 lag och säga typ "hej idag ska jag starta och spela 15 minuter". hehe. :)

men det är problem i ifk nu för de hade ju som sagt bara farmarlag tidigare och det får man inte ha nu så det blir ju svårt för de som varit skadade där att komma in i det igen...

Postat av: emelie

Publicerad 2012-01-09 10:40:01

ska fråga henne. hon är jätteduktig så hon kan säkert ge något tips!



ja, jag vet vad du menar. det var precis så jag kände för ett år sedan. sen när jag inte fick vara kvar så försvann allt det där från mig. jag tror att många trodde att jag bara skulle bita i det sura äpplet och träna skiten ur mig och komma tillbaka till ifk men allt bara dog. jag ville aldrig tillbaka dit. och sen blev det som det blev i nya laget. skadad igen och jag började jobba massor. men det är lite konstigt för jag vill inte vara den som ger upp men jag vill heller inte vara den där galningen som inte inser sitt eget bästa. tanken har slagit mig flera gånger nu att innan jag var skadad så tänkte man ju flera gånger om spelare med upprepade knäskador typ "herregud nu får hon väl ge sig!" och jag vill liksom inte vara den spelaren som man tänker så om... nej fy vad jag svamlar nu... när jag väl börjar så kan jag aldrig sluta. haha. :)



ett plojlag med bra (viktigt för jag pallar inte folk som inte kan spela fotboll, haha) spelare som trappar ner vore perfekt för mig just nu känner jag. :)



ja men precis. det är den där friheten att man kan "få göra lite som man vill" som är så viktig när man ska börja matcha! håller verkligen tummarna för att du kommer dit snart och det vore så jäkla coolt om du fick spela i ettan i år också! heja!!!

Postat av: Lina

Publicerad 2012-01-09 13:11:09

Hej! :)

Mitt knä fungerar riktigt bra, men har fortfarande inte tagit igen riktigt allt sen jag skadade mig. Det är svårt att få igen farten och så, men det blir bara bättre och bättre. Känner i alla fall ingenting av knät, och det är det som är huvudsaken!



De på Sports Medicine sa till mig att det är helt frivilligt att skaffa ett skydd, men att många brukar tycka det är en trygghet i början som gör att man slappnar av mer. Därför skaffade jag ett, och det fungerade riktigt bra. Men nu använder jag det inte längre(men kommer göra det direkt om jag känner mig osäker, så det hänger med i väskan).



Mitt skydd gör att jag inte kan sträcka ut knät mer än jag vill(spänner åt), vilket gör att man inte kan översträcka benet som jag gjorde när jag slet av korsbandet. Eftersom ditt korsband är uttämjt så borde det ju ändå funka. Då stoppar du knät där du vill att det ska sluta. Men tror egentligen det är bäst om man kanske pratar med någon som säljer dom här skydden och förklarar din skada. Då kanske dom vet vilket skydd som är bäst för dig, eftersom du har minisken också!



KRAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela