Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

10 veckor och hopp om livet!

Publicerad 2011-04-27 19:59:00 i Efter operationen

Har varit full rulle hela dagen och det känns som att det är nu först som jag sätter mig ner och tar det lite lugnt!

Jobbade 7.15-13.15, sen in till Umeå för att gymma med Linda ca13.45- 14.45. Bytte om och sen mot sjukgymnasten på Norrlandskliniken 15.30-16.10, snabb handling på Maxi 16.20-16.45, till lägenheten och slänga i sig middag (hade fått matlåda av mormor med potatis och älgkött!), 17.10 cyklade jag iväg till Gamlia för att träffa tjejerna i laget och passa på att träna och nu äntligen är jag hemma (19.30)!

Hos sjukgymnasten så gick det riktigt bra idag också! Han undrade vad jag tränade och hur mycket belastning som jag klarade av och jag får tyvärr inte springa snabbare än vad jag gör nu! Men, fick ändå lite nya övningar och han tycker att jag hittat igen musklerna väldigt fint!

Djupa benböj med en vikt i händerna (minst 3kg) - tidigare körde jag djupa benböj med hjälp av att hålla i handtagen på en dörr, men nu uppgraderas den övningen och tillslut så ska jag klara benböjen utan "hjälp".

Får börja hoppa nu!!
Dels upp och ner för ett trappsteg på ett ben. Jag ska göra så många som jag känner att mitt opererade ben orkar, när jag känner att jag tappar spänst eller styrka så måste jag sluta.

Den andra hoppövningen innebär att jag småhoppar på ett ben och sen några hopp på platsen, i sidled och framåt/bakåt. Bara små rörelser i sidled och framåt till att börja med, sen blir det snabbare och större hopp.

Ska också köra lite mera fartlöpning med inte så lång vila mellan. Arsenallöpningar ska jag köra och de "vanliga" är 15-5. Alltså 15 sek löp, 5 sek gång. 12gånger
Men jag ska köra 15-10, 15sek löp och 10sek gång. dvs lite mera vila mellan varje intervall. 

KRAAAAM!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2011-04-28 00:01:19

ååh! Jag minns precis när jag fick börja hoppa efter första korsbandsskadan!! Var typ helt hyper och tyckte det var det roligaste som fanns!



Du är grym tjejen! Dessutom kämpar du som en dåre, och jag bara diggar sådana sjukt mycket!

Det är värt det i slutändan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela