Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Dag 131

Publicerad 2011-02-12 14:54:58 i Före operationen

Igår och idag så har jag varit och kollat på fotbollscup där damlag från olika divisoner möts. Jag förstår inte varför jag tycker att det är så obehagligt att se på matcher och träningar där det blir närkamper, jag får en klump i magen och blir orolig varje gång någon går in i en närkamp. Jag känner en rädsla men även en fascination över hur mycket knän och kroppen klarar av utan att gå sönder. Jag tror att jag är mera rädd efter mitt bakslag än vad jag var tidigare... Jag vet ju hur lätt mitt knä hoppade ur led och vilken smärta som följde, kanske är det de som finns i bakhuvudet, för jag vill ju inte vara rädd när jag ser på fotboll, då kommer jag ju aldrig att våga spela fotboll själv igen, men det är ju det jag vill.

Jag hoppas och tror att rädslan försvinner i och med operationen och att jag själv känner att jag bli starkare och stabilare. Så att jag klarar av en närkamp utan att behöva vara rädd för att mitt knä ska flyga igen. 

Jag ska se till att vara så pass stark både fysiskt och psykiskt innan jag bestämmer mig för att spela match igen, det ska inte få vara någon oro för då är det så lätt att man skadar sig igen. Jag ska tillbaka och det får ta den tid det tar, för jag har redan räknat bort denna säsong även fast jag med lite flyt skulle kunna vara tillbaka i höst någongång. Är det så att jag kan spela match i höst så ser jag det som en stor bonus. Men jag tror att det är bättre att ha ett långsiktigt mål och inte ställa så stora krav, än att ha ett krav på att jag ska vara spelklar efter sommaruppehållet! då blir jag nog besviken om jag inte lyckas uppnå det målet.

Ikväll blir det lite festligheter med laget, men eftersom att min operation är ganska så nära så avstår jag både alkohol och utgång. Nu vill jag inte riskera någonting i onödan! :)

KRAMAR

Kommentarer

Postat av: Violet

Publicerad 2011-02-13 00:25:55

Jo, det var riktigt kul. Grejen är ju att ens vänner inte förstår hur det är med en korsbandsskada. Jag har en kompis som brukar skämta om det, vilket inte alls är så kul. Det som är ännu jobbigare är när folk frågar när man kan spela igen, fysiskt vet man ju i princip men det är svårt att veta när man är redo psykiskt... Jag förstår exakt vad du menar med det där "slaget i bakhuvudet", jag känner samma sak när jag ser på badminton och när de vrider till knäet osv.



Det är olika från person till person om man vill veta vad de ska göra. Det är ju inte så viktigt eftersom du inte riktigt behöver veta det :P



Man kan säga att det är 3 dagar kvar nu eftersom den e över 12 ;)



Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela