Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Meniskoperationen

Publicerad 2011-09-20 19:22:33 i Operationen

Nu är jag åter hemma och förundras över hur smidigt och enkelt allting har flytit på idag!

Jag har ju under dagen postat lite inlägg då och då om hur det gick för mig och om vad som hände!

Jag fick vänta lite längre än 20 minuter efter det att jag fått lokalbedövningen innan jag promenerade in till operationssalen. Upp och lägga sig på operationsbordet som var klätt med blått "papper". En snygg blå mössa på huvudet. Benet tvättades först med descutan och sedan med sprit innan det blev omlindat av mera blått papper och placerat i en sak som var format som ett U. 

Ett skynke spändes upp framför mitt ansikte så att jag inte kunde se vad de gjorde eller vilka instrument som användes.

Så, ett jack i knäet och en slang med koksaltlösning fördes in och fyllde mitt knä så de lättare skulle se alla delar. En kamera fördes in och sen fick jag vara med under hela operationen och titta på en färgskärm. Jag kände hur de höll på att böka därinne, men det gjorde inte det minsta ont. Jag fick se mitt nya korsband som såg riktigt fint ut, det bakre korsbandet, menisken och övriga ledytor.

En krok som var 2mm stor fördes in och med den undersökte Torgil min menisk. Till en början så hittade han inte sprickan och fick lyfta och flytta lite på menisken för att hitta igen den. Mitt ben "bröts" utåt för att sära lite på lårbenet och underbenet och enklare komma åt menisken.

En sax/tång fördes in och med den klipptes sprickan bort. Torgil trodde att mina smärtor och svullnaden som uppkommer när jag promenerar eller springer är att det drar i sprickan. Ljudet som uppstod när han klippte i menisken lät precis som när man klipper hårda tånaglar. Jag kände hur han klippte, men ingen smärta.

Fram med en "dammsugare" som tog ut alla små bitar och även koksaltlösningen.
Som avslutning så drogs kameran ut och mina små hål tejpades igen. Jag har ingen aning om hur många hål det blev eller vart på knäet de är. Men det spelar ingen roll, bara jag blir kvitt smärtan.

Ett vackert bandage och sen promenerade jag tillbaka till min säng igen!
Lite fika bestående av mackor och en cola. Gud vad gott! :)

Ringde och pratade med mamma, pappa och en tjej i laget.
Sen var det bara att vänta på att få skjuts hem.

Alltså.
Jag var på Läkarhuset Norr kl11.
Operationen påbörjades kl12.55.
Jag åkte hem kl14.15.

Helt sagolikt vad bra man egentligen kan må efter en operation!
Jag promenerar omkring här hemma utan kryckor och utan haltande.
Är smärtfri än så länge, men lokalbedövningen slutar nog verka snart, så då får vi se hur det känns.

Just nu känns det lite lustigt när jag böjer och rätar ut benet. Det sista de gjorde innan operationen var klar var att spruta in mer lokalbedövning i mitt knä. Och nu liksom skvalpar det omkring i mitt knä och ibland låter det som att knäet "rapar" när jag böjer ihop det och sen rätar ut det. Men det ska väl komma ut snart eller åka vidare i kroppen!

Jag har fotat lite med min mobil under dagen, så bilder kommer väl senare i något inlägg!

Tack för alla peppande ord och alla Kramar :)
Jag är snart Back on track igen!

KRAMAR

Kommentarer

Postat av: emelie

Publicerad 2011-09-21 19:40:43

vad skönt att det gick så bra! ska bli kul att se lite bilder sen. :)



det blir nog operation den 7:e för mig som planerat trots allt. idag fick jag en ny remiss och när jag ringde fanns min tid fortfarande kvar så om inget konstigt händer nu så blir det den 7:e. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela