Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Ett blandat inlägg om dagen och knän

Publicerad 2012-08-28 18:40:24 i Efter operationen

Jag minns faktiskt inte att jag skrev inlägget som jag publicerade direkt när jag vaknat efter operationen.
Men jag skrev ju ganska vettigt och bra med tanke på att jag var nerdrogad.

Jag ligger nu hemma hos mamma och pappa och har mest sovit sen jag kom hem.
Mormor har varit här en sväng och hälsat på.

Smärtan är överkomlig, det stramar i baksida lår där de tog senorna från, det smärtar i lårbenet där de skruvade fast det nya korsbandet och det är även en molande smärta i knäet.
Men som sagt, det är hanterbart!

Jag tror att jag återkommer med hela operationsberättelsen i ett senare inlägg, känns som att jag inte orkar skriva om det nu!

Det är lite svårt, lurigt och konstigt att veta hur jag ska ta mig framåt eller hur jag ska göra när jag ska ta mig från sittande till stående.
De plockade 2 hamstringssenor från mitt hela (vänstra) ben för att göra ett nytt korsband till mitt träben (höger).
Jag trodde ju att de skulle ta knäskålssenan från mitt träben och göra ett nytt korsband av.
Men då skulle mitt gamla korsbandsärr och mitt nya ärr bli så nära varandra att blodcirkulationen där emellan skulle bli alldeles för dålig, så därför blev det hamstringssenan igen.

Så nu vet jag inte vilket ben jag ska vara rädd om, vilket ben som jag ska lägga den mesta av tyngden på och vilket ben jag ska använda för att kliva upp.
Armarna får iallafall jobba och jag måste verkligen ta stöd på saker för att ta mig upp, vilka biceps och triceps jag kommer att få!

Jag har tagit ett eller två stapplande steg utan kryckorna, men det gick inte speciellt bra eller stabilt! Så kryckorna är mina bästa kompisar just nu.

Jag mår bra och har ett nytt korsband.
Kram på er och tack för alla lycka till och hurrarop!

Kommentarer

Postat av: Biggan

Publicerad 2012-08-28 19:42:18

iPaden kommer nog också bli en bra kompis nu när du blir mer stilla än vanligt;) Hoppas verkligen att dina ben ska bli super starka nu! Jag hejjar också stehårt på dig!

Postat av: Matilda

Publicerad 2012-08-28 20:43:16

Skönt att höra att det har gått bra!

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-08-28 21:38:23

Skönt att det gick bra! Ta hand om dig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela