Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Gårdagens sjukgymnastbesök

Publicerad 2012-12-05 18:38:56 i Efter operationen

Gick väl ungefär precis som förväntat.

Mr SG var nöjd och då får väl jag också vara det.
Trots att det inte blivit så mycket träning på gymmet de sista veckorna så blev det nya övningar iallafall.
Skönt med lite förnyelse.

"Träna på gym 2-3 ggr/veckan.
EJ slalom, skidor, tennis, inlines, studsmatta, skridskor...
Undvik sånt som är roligt"

Ja härliga instruktioner på mitt nya program :)

Skridskohopp är väl det nyaste och det mest utmanande övningen som jag nu får börja med. Till en början bara överflyttning från sida till sida, sen överflyttning med lite ifrånskjut, sen studsa, hoppa och sen köra på det sätt som känns bra. Långa/korta, höga/låga, snabba/långsamma.

Var tvungen att fråga om framtiden som fotbollsspelare då jag snart måste bestämma mig vad jag vill göra nästa säsong. Vilken klubb vill jag tillhöra? Jag har 3 olika klubbar som vill att jag ska tillhöra dom, jättesmickrade och hur kul som helst! Men jag måste som sagt bestämma vad jag ska göra och vad jag vill lägga tid på.
Mr SG sa att de alltid rekommenderar att man ska lägga av med fotboll efter en korsbandsoperation, efter två operationer så ska man nästan inte ens fundera på en framtida fotbollskarriär.
Målet med rehaben är att jag ska bli så pass hel att jag, om jag vill och känner för det, ska kunna spela fotboll.
Innerst inne har jag en känsla över vad jag kommer att göra framöver och vad som händer med fotbollskarriären, men det kommer säkert att ändras från en dag till en annan.

Om rehaben går precis så bra som den kan göra så kommer jag att börja träna fotboll lite lätt i maj/juni och kanske vara tillbaka för fullt i augusti/september.
Känns som en evighet innan jag får röra en fotboll igen.
Snart har det gått 4 månader sedan operationen och då ska jag vänta ytterligare 5-6 månader innan jag får sparka boll igen. Jag visste att det skulle bli en lång rehab, mycket längre än den första, men att det skulle ta mer än dubbelt så lång tid innan jag är tillbaka i fotbollsskorna, det hade jag aldrig trott.
Men, det är bara att gilla läget, jobba vidare och tänka positivt!

Kommentarer

Postat av: Anna-Karin Arvidsson

Publicerad 2012-12-07 19:48:59

Aj. Undvik sånt som är roligt. Det var hårt.

Jag har taktiken göra det jag kan. Och njuta av det. Då blir det roligt. Går det tror du?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela