Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

En fråga!

Publicerad 2012-01-29 00:59:17 i Efter operationen

Jag är inte alls bortskämd med frågor så när de dyker upp så blir jag extra glad!

Hej Jennifer!

Har läst igenom en hel del i din blogg och är imponerad av din vilja och styrka! Keep going!

Undrar om du hade svårt att böja in och ut benet efter operationen?

Har nyligen fått en liknande skada som dig och skulle gärna vilja veta hur dina första veckor efter meniskoperationen var?

Ha det så bra!
/Jimmy

Hej Jimmy!
Tack så jättemycket och kul att du hittat till min blogg! Det är inte så många som gör det, men jag hoppas att jag kan hjälpa till iallafall!

Jag var själv tvungen att gå tillbaka i arkivet och läsa om hur jag hade det i knäet runt operationerna.
Det var ju ett bra tag sedan och tack o lov så har jag glömt det mesta som var jobbigt!

När korsbandet var av så hade jag stora problem med instabiliteten och det ville gärna vika sig vilket det också gjorde 2 gånger efter det att jag slet av korsbandet.
Jag hade ofta ont i knäet och det gjorde ännu ondare om det var riktigt kallt ute. Efter för mycket fysisk aktivitet så svällde det gärna och smärtade. Jag var väldigt rörlig några veckor efter skadan då svullnaden lagt sig.
Men jag jobbade på med styrkan och var väldigt bra tränad innan operationen.
Efter korsbansoperationen (som gjordes först) så hade jag mycket svårt att både böja och räta ut knäet, böjningen är inte fullt återställd ännu då inte musklerna i baksida lår lärt sig hur man får foten mot rumpan. Men det övas med hjälp av mycket träning för baksida lår och jag hoppas att det kommer att bli bättre.

De närmaste dagarna efter meniskskadan (ej operationen) så var det också stora problem med rörligheten, dels så högg det mycket i knäet och sen så var det mycket svullet.

Just när menisken var skadad så hade jag ont i princip dygnets alla timmar.
Om jag promenerade så fick jag ont efter bara några minuter, om jag sprang så fick jag ont efter några hundra meter och att hoppa funkade inte alls. Jag plågade mig med promenader och löpningar i smärta för att försöka att höja gränsen för när det började göra ont, men det hjälpte inte alls.
Hela sommaren (juni-sept) genomförde jag all träning på cykel och det var faktiskt riktigt trevligt och det blev många, många mil. Men visst ville jag kunna vara "som alla andra" och därför gjordes operationen som gick supersmidigt!

Efter meniskoperationen så hade jag ändå stor rörlighet, det enda som satte stopp var svullnaden och den höll i sig ganska länge.
Jag fick jobba hårt med att få ut det sista av sträckningen då jag ofta gick med lätt böjt ben och inte riktigt vågade sätta i foten långt fram när jag promenerade.
Jag hade ingen som helst smärta i knäet och kunde promenera från operationsbordet tillbaka till min säng direkt efter ingreppet då de klippte bort en bit av menisken. Jag använde inga kryckor men haltade lite grann pga stelhet och svullnad.
Jag upplevde att knäet knäppte till om jag rätade ut det för långt och samtidigt gjorde en liten rotation av underbenet, det var ingenting som gjorde ont, mest bara obehagligt. Detta upplevde jag ibland flera gånger om dagen och ibland inte alls.
Efter några veckor med styrketräning så försvann det helt och jag märker inte alls av det idag.
Jag har ett uttänjt korsband efter menisksmällen och det är instabilt ibland, men menisken verkar fungera precis som den ska!

I dag så tränar jag fotboll tillsammans med laget, men kliver av när det blir närkampsspel.
Så efter 17 månader av skador, operationer och rehab så är jag äntligen snart klar med min resa!

Ingenting är omöjligt och vill man bara någonting tillräckligt mycket så klarar man det!

Man vill aldrig bli skadad och tvingas vara borta från det man älskar, men det kommer faktiskt någonting positivt ur det jobbiga också, även fast man kanske inte tror det när det är som tyngst!
Fortsätt att kämpa och hör hemskt gärna av dig så jag vet hur allting går för dig!
Lycka till med allt och jag håller mina tummar för dig :)


Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2012-01-31 09:25:47

Roligt att läsa att det faktiskt går att springa igen efter meniskoperationer. Jag är nöjd om jag kan promenera...och kanske åka skidor!

/M

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela