Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Intressant korsbandssfakta

Publicerad 2012-07-30 16:48:31 i Frågor och svar

Jag hittade igen lite statistisk på nätet som handlar om korsbandsskador och allmän info om dessa som jag tyckte var intressant!


Runt 80/100 000 inv/år drabbas av en främre korsbandsskada.

Kvinnor opereras i genomsnitt vid 26 års ålder, män 28 år.
Åldern för kvinnor som tvingas genomgå en andra korsbandsoperation i samma knä är 24 år, män 29 år.

Kvinnors top fem i "farligaste korsbandsaktiviteter" är
1. Fotboll
2. Utförsåkning
3. Annat
4. Handboll
5. Innebandy

En första främre korsbandsoperation tar ca 75 min.
En andra främre korsbandsoperation tar ca 90 min.

Vid 98% av alla korsbandoperationer används hamstringssenan som nytt korsband.
Patellarsenan används främst i en andra korsbandsrekonstruktion.

I gruppen fotbollsspelande kvinnor mellan 15-18år har mer än 26% genomgått en ny operation (står ingenting om vilken typ av skada som åtgärdats) i antingen samma knä eller det motsatta.
Den sammanlagda risken för en ny skada är så hög som 30%.



All fakta är hämtad från denna intressanta pdf-fil som korsbandsregistret gjort.
 
https://www.artroclinic.se/info/rapport2011.pdf
Jag lyckades inte göra en länk av denna, så ni får kopiera och klistra in i er egen webbläsare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela