Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Nässelsoppa

Publicerad 2012-05-29 17:38:37 i Mat och Bak

Äntligen kan man laga mat av det som naturen bjuder på.

I fredags när jag var hemma i Vännfors så passade jag på att plocka brännässlor hos mormor och morfar.
Upptäckte ifjol vilket fantastiskt ogräs det är och tog med mig knappt 5 liter till stan.

Kokade ihop soppan nu till middag för att få i mig någonting. Det är en väldigt snabbgjord soppa och passade bra idag då jag inte har alltför mycket kraft över.

Här kommer receptet på den nässelsoppa jag gjorde, finns många olika men jag tycker att denna är väldigt god!

2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
25gr hackad gräslök
4 liter hackade, ansade nässlor
1 liter vatten
2 grönsaksbuljong tärningar
1 msk vetemjöl
1 1/2 dl crème fraîche
Salt
Smör
Bacon

Hacka löken och fräs i smöret.
Lägg i nässlorna och låt fräsa i 2-3 minuter.
Mixa till en slät konsistens i matberedaren. Späd ut med lite vatten om den är för tjock.
Häll tillbaka mixen i grytan och tillsätt mjölet. Rör om och tillsätt sedan vatten, grönsaksbuljong och smaka av med salt.

Låt koka upp och småputtra i 5 min.

Vispa ner crème fraîchen.
Värm ev till serveringen.

Stek baconet knaprigt och servera till soppan med en klick crème fraîche på toppen!

Smaklig måltid!

 

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2012-05-29 22:29:31

Mumma, nässelsoppa är verkligen smarrigt gott. Krya på dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela