Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Bra söndag!

Publicerad 2012-09-09 23:23:58 i Efter operationen

Smarrigt födelsedagsfika x2 där jag på det första kalaset var hela 42 år yngre än den yngsta av damerna.
Inte konstigt att vissa kallar mig för "lillgammal" när jag umgås med folk i den åldern.

Seger med 2-1 för laget och vi närmar oss riktigt fast mark för att ta steget upp till nya "damsuperettan". Vi spelade riktigt bra, hade kunnat avgöra redan i första halvlek och visade det stora Södrahjärtat!

Trevlig filmkväll då jag såg Yes Man. En riktigt må-bra film som jag redan sett flera gånger, kan se den om och om igen!

Framgång i rehaben är väl kanske dagens trevligaste händelse.
Lyckades genom stor ansträngning att spänna låret och sen lyckades lyfta det några cm ovanför golvet. Smärta men underbart att äntligen fixa det!
Tyvärr blev det inte speciellt många repetitioner, men jag är på gång! :)

Jag saknar inte kryckorna speciellt mycket heller, kanske ibland när jag suttit länge och blivit stel. Eller om jag ska ta mig riktigt långa bitar, men jag vet ju vart de ligger och de är enkla att plocka fram.

Jag har en övning som jag ska köra men som jag inte riktigt förstår syftet med. Jag kör den men känner ingen skillnad efteråt mer än att det gör ont efter och under övningen. Vet inte om det gäller rörligheten eller styrkan och då har jag väldigt svårt att motivera mig att göra saker om jag inte får veta vad resultatet ska bli. Gissar på att det är rörligheten som ska förbättras.

Jag ska ligga på rygg med båda benen upp efter en vägg. Sen ska man "klättra" med fötterna så långt ner som man kan, hålla där 5-10sek och sen klättra upp igen.
Jag vet inte riktigt hur långt rumpan ska vara ifrån väggen och vet inte heller om hela fotsulan måste vara mot väggen under hela övningen.

Någon som känner igen denna övning och kan ge mig lite vägledning?!
Ska tillbaka till SG på torsdag så då hoppas jag på att få svar om den övningen och att jag får nya, roligare övningar.

Godnatt och hoppas att ni får en bra start på veckan!

Kommentarer

Postat av: Moa

Publicerad 2012-09-10 08:22:17

Om jag inte minns helt fel ska du ligga så pass långt från väggen att när underverken är rakt mot väggen ska det typ vara 90 graders böjning.

Maria P-H la upp en video på youtube när hon gjorde det. Sök på "rörlighet knä" , användare alpinehans. Så ska du nog hitta den!

Lycka till :-)

Postat av: Moa

Publicerad 2012-09-10 08:23:11

Hej hej iPhone. Det ska vara underbenen, haha.

Postat av: Ela

Publicerad 2012-09-10 18:05:29

Heja heja! Och stort hurra för rehabframsteg:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela