Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Dagens sjukgymnastbesök

Publicerad 2012-09-28 19:24:44 i Efter operationen

Nytt program blev det tack o lov idag, annars hade jag blivit väldigt besviken på mig själv och mitt knä.

Jag har fortfarande några grader kvar innan jag har full sträckning och detta måste jobbas med. Men så länge som jag fortfarande har en hel del vätska i knäet så kommer jag aldrig att lyckas få full sträckning eller kunna utföra spänna låret - lyfta rakt upp med benet rakt - övningen.
Så bort med svullnaden och vätskan så blir allting lite lättare!

Lite halvsvårt fortfarande att hitta full spänning i låret, dels pga svullnad och ömhet uppe på låret där jag haft blödningen. Bara att fortsätta jobba på med den övningen också!

Har också en hel del ärrvävnad runt ärren och det kändes visst att jag genomgått flera operationer med flertalet titthål. Eller som sjukgymnasten sa "Du är en riktig ärr-tjej!".
Egentligen kanske det inte är så konstigt med ärrvävnad då jag har 7 små och två längre ärr som pryder mina otroligt vackra spiror.
För att mjuka upp och få bort så mycket ärrvävnad som möjligt så är det massage som gäller, känns lite obehagligt när man är och tar på ärren, men bara att vänja sig vid det och få bort ärrvävnaden!

Fick flera nya övningar som ska köras på gymmet. Vissa andra övningar blev det lite uppgradering på.
3 ggr/v blir det styrketräning på gymmet, undrar hur jag ska klara av att "bara" träna så lite när jag i stort sett varit varje dag på gymmet. Får köra överkroppsträning då inte benträning är tillåtet och suget efter träning blir alldeles för stort.

Men, nu börjar konditionsträningen och vägen tillbaka mot toppformen som jag ändå hade innan skadan.

Cykelpass med intervaller, crosstrainer och roddmaskin får köras 10-60min varje dag och promenader får göras efter det kroppen och knäet orkar.

Simning är också tillåtet, men absolut inte bröstsim förrän efter 4 månader från operationen. Men crawl, eller benspark med armarna på en platta och lite rörelseövningar med vattnet som motstånd är tillåtna i bassängen.

Jag får göra otroligt mycket egentligen och det känns ändå bra att knäet återhämtat sig så pass bra ändå efter en korsbandsrekonstruktion.

Jag återgår till jobbet på måndag, men då endast på halvtid till att börja med.
Tror att jag kommer att vara helt slut i huvud och kropp första veckan ändå.
Ska bli otroligt kul och skönt att börja jobba igen och få träffa alla underbara kollegor!

En bra dag med mycket positivt och mycket saker att jobba på!

Kommentarer

Postat av: Ela

Publicerad 2012-09-28 20:34:41

Härligt! Keep up the good work=)

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-09-28 23:01:34

Bra att det går framåt. Du är grym:)

Postat av: Alicia

Publicerad 2012-09-28 23:48:29

Underbart att höra att det går framåt! Du ska veta att jag tänker och hejar på dig, du är riktigt stark
Kram och kämpa på :)

Postat av: Biggan

Publicerad 2012-09-30 18:59:49

Du är så otroligt grym! Jätte glad att du kommer på jobbet i morgon. Saknar dig verkligen! Kramis

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela