Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

En Fråga!

Publicerad 2011-05-25 17:05:37 i Efter operationen

Jessico om 3 MÅNADER:
Hej Jempa!
Jättekul o intressant att få läsa din blogg om korsbandskadan:) Jag har själv lyckats riva sönder mitt korsband o hoppas att jag ska få opereras snart.. Det låter ju hur grymt som helst att du är så bra redan efter 3 månader! Jag har ingen aning om hur jag ska planera mitt liv efter opererationen... Jag funderar på om jag borde börja plugga ifall jag måste vara sjukskriven jättelänge o inte klarar att arbeta. Hur länge va du sjukskriven? När började du jobba o hur mkt kunde du jobba då? Det låter som du är riktigt duktig med o träna... Hur mkt träning blir det ungefär på en vecka?:)

Jag är otroligt ledsen för din skull, jag önskar inte ens min värsta ovän en korsbandsskada!

Jag hoppas verkligen att du får en snabb operationstid så att du kan börja resan tillbaka mot din idrott, det är efter operationen som nedförsbacken börjar!

Jag känner att det går fort framåt med min rehabilitering och allting såg riktigt bra ut direkt efter operationen med både muskler, svullnad och rörlighet, så jag tror att det är därför som jag ligger så långt fram i rehaben just nu. Innan operationen så jobbade jag verkligen med benstyrkan och tränade upp lår- och vadmuskler så att det ändå skulle finnas kvar lite muskler efter operationen. Så ett tips är såklart att se till att vara så bra förberedd som möjligt innan operationen med träning!

Jag jobbar som personlig assistent och det innebär en del tunga lyft och förflyttningar så jag blev sjukskriven i 2 månader och jag tycker att den tiden var alldeles lagom, jag började jobba 25% 2 veckor innan min sjukskrivning gick ut för jag kände mig så pigg och hel att det var onödigt att bara gå hemma. Jag hade under sjukskrivningen tränat 2 pass/dag och även varit till Sthlm för att hälsa på min storasyster. Första veckan så hände det inte så mycket, jag låg mest i soffan med benet i högläge och åt värktabletter, men sen när jag kunde belasta benet och inte hade ont så körde jag hårt med träningen.
En annan tjej i mitt lag jobbar som spinninginstruktör och som fritidsledare och hon blev sjukskriven i 4 månader efter sin korsbandsoperation.
En tredje tjej som också opererade korsbandet samma dag som mig (samma läkare, samma sjukhus) var hemma 1 vecka från skolan. Hon går på gymnasiet och kastade kryckorna efter 2 veckor.
Så det är nog väldigt individuellt!

Jag använde inte kryckorna inomhus efter 4 dagar och utomhus hade jag de ca1 vecka. Läkaren tyckte att jag skulle behålla kryckorna utomhus ett tag till eftersom att det var vinter och halkigt ute, men jag kände mig säker på benen och lämnade de iallafall. Jag hade väntat mig att jag skulle behöva ha kryckorna konstant i minst 1 vecka iallafall, men jag kunde stödja på benet direkt efter operationen. 

Det som jag tyckte var jobbigast med operationen var just smärtan i baksida lår, de tar ju senorna därifrån och sen kändes det som en rejäl sträckning i några veckor. Jag kunde knappt sitta på toastolen eller på vanliga stolar, och att få på sig sockar var en utmaning!

Det varierar en hel del på träningsmängden från vecka till vecka, men det blir iallafall 1 pass/dag 5-6 dagar i veckan. 1 eller 2 vilodagar måste jag ha för att kroppen ska återhämta sig. Så det kanske blir runt 10 timmar/vecka. Jag blandar kondition med styrka och spänst, men nu ska jag lägga mer vikt vid att träna upp spänsten så att jag får gå på boll snart!

Lycka till med din resa och ställ gärna fler frågor!
Om det är någon fråga eller åsikt som man inte vill ställa inför alla andra så kan man maila mig på [email protected]

KRAMAR! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela