Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Sportsmedicine Umeå

Publicerad 2012-08-09 13:34:53 i Knäskadan

Jag hade nog turen att träffa världens duktigaste ortoped idag.
Väldigt duktig på att förklara på ett sätt som gjorde att jag förstod (även fast jag kan mycket läkartermer vad gäller knän), lyhörd, trevlig, seriös osv.

Här snackar vi verkligen om en läkare som vet vad han pratar om och vet hur man undersöker knän.

Enligt honom så är det nästan ett under att man inte kan se någon förändring på korsbandet på MR.
Det glapp jag har är för stort för att det inte ska synas.
Sen glappade det en del i det yttre ledbandet också, men inte så mycket att han blev orolig för det. Troligtvis så är den skadan från första gången som jag gjorde illa mig.

Han gjorde en test på mina knän som ingen annan läkare gjort tidigare. Ett riktigt, riktigt obehagligt test...
Först tog han tag i foten med ena handen och sen runt låret med den andra handen, böjde mitt knä till 90grader och vred sen foten utåt. På mitt hela knä gick det hur bra som helst och han kunde böja/vrida så mycket som han ville.
Sen gjorde han samma sak på träbenet. Och han behövde inte vrida/böja mycket innan mina muskler i panik spände sig och kämpade emot. Jag skulle slappna av och när han gjorde testet igen så känner jag hur knäet är påväg ur led.
Han hade full kontroll på vad han gjorde, men för mig var det väldigt otäckt. Han lyckades med hjälp av handkraft och lite vridningar att göra så att mitt knä är påväg ur led.
Han gjorde ett såkallat "Pivot Shift Test", sök på det på youtube så får ni se vad jag menar.

Vi pratade väldigt mycket och han förklarade varje del väldigt väl.
Det fanns enligt honom två sätt att laga det nya korsbandet. Antingen så tar man patellarsenan (knäskålssenan) eller så tar man hamstringssenan från det andra benet.
Jag förklarade att jag fortfarande upplever att min baksida är väldigt svag och inte alls vad den borde vara, så mest troligt tar vi knäskålssenan som nytt korsband.

Skulle det visa sig att de finner någonting annat under operationen som måste åtgärdas så fixar de det på en gång.

Operationen tar ca 1 1/2-2 timmar, sjukskrivning i 1 1/2-2 månader trots att jag har kontorsjobb.
Att sjukskrivningen blir så lång beror mycket på att det är en reoperation. All läkning och rehab går så mycket långsammare och det behövs tid till att träna upp styrkan och muskler igen.

Jag fick en genomgång av operationen, allt runt operationen, sjukgymnast, narkosläkare, återbesök mm mm.
Massor med papper fick också följa med hem, 2 infohäften som jag ska läsa igenom ikväll, ett tjockt häfte med olika uppgifter som man ska fylla i och som ska skickas till korsbandsregistret senare.

Det känns som att Sportsmedicine är otroligt seriösa och otroligt duktiga på det de gör. Jag har hamnat på helt rätt ställe!

Under nästa vecka får jag veta datum, nervositeten börjar stiga!!!

Kommentarer

Postat av: Ela

Publicerad 2012-08-09 15:09:48

Vad skönt för dig att det känns som du är på precis rätt ställe med en grym ortoped=)
Heja heja!!

Postat av: AKA

Publicerad 2012-08-10 09:19:30

Du får förlåta mig men jag kan inte läsa om undersökningen! Kroppsminnena sitter för djupt och gör för ont fortfarande! Jag förstod iaf att du var nöjd och det är det viktigaste! Kram kram!

Postat av: Sofie

Publicerad 2012-08-11 05:17:56

Fy, vad obehagligt! Känner hur ont det gör.
Själv är man inlagd med brutet ben då säsongen tig tvärt slut i torsdags...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela