Resan tillbaka efter två korsbandsskador

Här läser ni om min resa tillbaka till ett aktivt liv efter 2 främre korsbandsskador, en meniskskada och kärleken till fotbollen.

Fotbollsstudie

Publicerad 2012-01-21 19:26:40 i Efter operationen

Nu var det många dagar sedan det blev någonting nytt här.
Dels har jag inte haft tid eller prioriterat bloggen, sen är väl allting ungefär precis som vanligt!

Träningarna flyter på och jag sparkar mer och mer boll.
Kroppen har svarat ganska bra på träningen även om jag var otroligt sliten på onsdagens löpträning.
Låren var som betongklumpar och vaderna höll på att sprängas.
Jag var inte alls lika pigg eller alert som tidigare träningar, men 9 träningar på 9 dagar kanske är en anledning.
Utöver alla gemensamma pass så har jag åkt längdskidor, spelat pingis och promenerat.
Nu har kroppen fått sig 2 välbehövliga vilodagar!

Det genomförs just nu ett fotbollsforskningsprojekt i Umeå där alla deltagare är tjejer och resultatet ska i slutändan visa om man blir en bättre fotbollsspelare genom att fokusera mycket av fotbollsträningen på att bli bättre på "fel"fot. Och blir man även bättre i "rätt" fot genom att träna "fel" fot?!

Umeå Södra, Umeå IK och tjejer vid fotbollsgymnasiet på Dragonskolan är med i studien och det började med att vi har gjort olika fotbollsövningar för att mäta färdigheter i höger- resp, vänster fot.

Det var bla att ta emot bollen i sidled och driva igenom några koner (på tid), stå felvänd mot ett mål-ta emot en boll- vända och sen skjuta i en viss del av målet (på tid), slå crossbollar med höger och vänster fot, nicka så långt som möjligt åt höger eller vänster och sen en koordinationsövning för att se hur kroppen rör sig.

Allting är ju väldigt exakt och bollarna skjuts ut från bollkanoner, rullas ner från ramper osv för att alla ska få precis samma grundförutsättningar. Det var väldigt spännande att se hur man låg till och jag är ganska nöjd med min insats, men man kan ju alltid bli bättre, lite snabbare och lite mer precis.
Fast tänker man tillbaka och inser att jag faktiskt inte spelat "riktig" fotboll sen Oktober 2010 så är det väl mycket bra!

Nu väntar 4 veckors fotbollsträning där träning med "fel" fot ska involveras i 30 min 3 gånger i veckan och sen ska samma fotbollsövningar göras igen för att se framstegen.

Det ska även göras en test på hur rytmisk man är (vet inte riktigt vad resultatet ska visa) och sen har några (Jag) fått göra en magnetröntgen på hjärnan samtidigt som filmer på en tjej som sparkar fotboll visas, samt en film på olika rytmer.
MR skulle visa vilka delar av hjärnan som aktiveras medan vi ser på fotboll och det ska också göras en till MR när all fotbollsträning med "fel" fot är slutförd för att se om några nya delar aktiveras.

Det kan bli väldigt spännande resultat och jag kommer, förhoppningsvis, att göra väldigt mycket bättre ifrån mig på de sista fotbollstesterna!
I slutet på februari får vi veta resultaten!

Detta blev ett rörigt och konstigt inlägg, men fråga gärna så ska jag försöka att förklara närmare om studien!

Ikväll väntar P3 Guldgala tillsammans med Robin! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jempa

3/10 2010 främre korsbandet 16/2 2011 operation 21/6 2011 inre menisken 20/9 2012 operation 10/6 främre korsbandet igen Vid frågor, maila mig på [email protected]

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela